Języki obce - mity (1)



DOROSŁY NIE JEST W STANIE NAUCZYĆ SIĘ JĘZYKA OBCEGO.

NIEPRAWDA!! Z badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych wynika, że ludzie dojrzali potrafią opanować język obcy równie dobrze, jak młodzież, ale w ich przypadku szczególnie ważny jest dobór odpowiednich metod pracy, które powinny być dopasowane między innymi do wieku, poziomu inteligencji, aktywności umysłowej słuchacza, a nawet do jego temperamentu. Prawdą jest, że tradycyjne ćwiczenia polegające na mechanicznym zapamiętywaniu dają u dorosłych mierne rezultaty. Natomiast te odwołujące się do właściwej dorosłym pamięci logicznej na ogół gwarantują sukces. Im jesteś więc starszy, tym bardziej stawiaj na myślenie, wiązanie faktów i kojarzenie słówek na zasadzie fonetycznych podobieństw czy przeciwstawnych znaczeń, a nie tylko na "czyste" zakuwanie. Wiele zależy też od motywacji: znane są przypadki osób, które przez kilka lat uczyły się języka bez powodzenia, ale zdopingowane awansem czy służbowym wyjazdem czyniły nagle ogromne postępy w krótkim czasie!



"W CIĄGU TRZECH MIESIĘCY NAUCZYSZ SIĘ U NAS ANGIELSKIEGO!".

NIEPRAWDA!! NIEPRAWDA!! Jest to po prostu niemożliwe. Dobra znajomość języka, czyli opanowanie umiejętności swobodnego pisania, czytania i rozumienia ze słuchu, a także tłumaczenia, wymaga najczęściej kilkuletniej intensywnej pracy. Trzymiesięczny kurs, a także "cudowne" metody zapewniające spektakularne rezultaty bez żadnego wysiłku to obiecanki cacanki.



KURSY KORESPONDENCYJNE ZASTĘPUJĄ LEKCJE Z LEKTOREM.

Być może w późniejszym okresie nauki - tak. Jednak wielu wykładowców zaleca (ja sam do nich należę), zwłaszcza początkującym, kontakt z nauczycielem, który może na bieżąco wyjaśnić wątpliwości słuchacza. Dzięki temu uczeń nie trwa w błędzie i nie traci czasu na zbędne poszukiwania.



NAJLEPIEJ WYJECHAĆ DO KRAJU, W KTÓRYM MÓWI SIĘ DANYM JĘZYKIEM, ZAINWESTOWAĆ W TELEWIZJĘ SATELITARNĄ LUB CHOĆBY WIDEO, ZAPISAĆ SIĘ NA DROGI KURS BĄDŹ TAKI, NA KTÓRYM WYKORZYSTUJE SIĘ NIEKONWENCJONALNE TECHNIKI W RODZAJU HIPNOZY; ALBO MIEĆ DO WYŁĄCZNEJ DYSPOZYCJI DROGIEGO PRYWATNEGO NAUCZYCIELA.

Wszystkie powyższe metody mają jedną wspólną cechę; zakładają w podtekście, że proces uczenia się jest zajęciem biernym. Wystarczy BYĆ za granicą, na kursie, siedzieć przed telewizorem, założyć słuchawki na uszy, reszta będzie się dziać sama. NIEPRAWDA! Nauka prawdziwie skuteczna wymaga aktywności ucznia. Wymienione rzeczy mogą w nauce pomagać, lecz nie stanowią jej niezbędnego elementu. Trzeba się po prostu uczyć!! Swoich uczniów wdrażam do tego już od pierwszego spotkania.